SOJ všeobecně

Na těchto stránkách jsou záměrně používány termíny „jakost“ a „kvalita“, které mají obsahově stejný význam. Termín „jakost“ je výhradně používán v ustálených spojeních vycházejících ze zákona č. 309/2000 Sb. (např. „státní ověřování jakosti“, „odborný dozor nad jakostí“, „audity jakosti“, osvědčení o jakosti a kompletnosti“). V ostatních případech je používán termín „kvalita“, který je u odborné veřejnosti v posledních letech preferován a stává se stále užívanějším.

Státní ověřování jakosti (SOJ) - všeobecně

Kvalita v tom nejširším slova smyslu se stále více prosazuje jako hlavní kritérium odběratele při výběru produktu a dodavatele. Zjišťování požadavků odběratele a zajištění požadované kvality produktů ze strany dodavatelů se tak stává základním aspektem pro udržení jejich konkurenceschopnosti na trhu.

Produkty určené k zajištění obrany státu jsou svým charakterem, použitím a náklady na životní cyklus natolik specifické, že je nutné před jejich dodáním ověřit, zda splňují stanovené požadavky na kvalitu. Mnohdy nestačí pouze posoudit finální výrobek, ale je nutné průběžné monitorování podmínek, za kterých je výroba realizována. Ve vybraných případech se rovněž posuzuje systém managementu kvality dodavatele.

V členských státech NATO je na ověřování kvality výrobků určených k zajištění obrany státu kladen velký důraz. Tento důraz vychází z potřeby zajistit dostatečnou obrannou způsobilost NATO a jednotlivých členských států s co možná nejefektivnějším vynaložením finančních prostředků. Proto je ověřování kvality dáno do působnosti příslušného státního orgánu (úřadu) a postaveno na úroveň státního ověřování jakosti. Příslušný orgán má právo vystupovat za stát a státní ověřování jakosti provádět nejen pro státní orgány daného státu, ale rovněž pro další státy NATO/PfP.

Lze identifikovat několik důvodů, proč je nutné u produktů určených k zajištění obrany státu, zejména u zbraňových systémů, munice, letecké a pozemní bojové techniky, vynakládat takové úsilí k ověření jejich kvality.

Mezi tyto důvody patří následující aspekty:

  • vyšší požadavky odběratele na některé kvalitativní znaky;
  • nedodržení požadavků na kvalitu by mohlo být při použití produktu zdrojem nedozírných následků, a to jak na majetku, tak zejména na zdraví a životech občanů;
  • možnosti ověření kvality produktů při jejich přejímce jsou značně omezené vzhledem ke specifickým požadavkům na jejich kvalitu;
  • velká finanční náročnost na vlastní pořízení produktů, je tedy nutné minimalizovat náklady na údržbu a provoz produktů po celou dobu jejich životnosti.

Ověřování kvality vybraných produktů dodávaných do resortu Ministerstva obrany ČR má dlouholetou tradici, která sahá až do let první republiky. Vstup ČR do NATO, následné přijetí standardizační dohody NATO (STANAG) 4107 a potřeba ověřování kvality vybraných výrobků a služeb určených k zajištění obrany státu i mimo resort MO, si vynutily přijetí zákona č. 309/2000 Sb., o obranné standardizaci, katalogizaci a státním ověřování jakosti výrobků a služeb určených k zajištění obrany státu a o změně živnostenského zákona. Tímto zákonem byly stanoveny základní zásady a podmínky provádění státního ověřování jakosti a byl zřízen Úřad pro obrannou standardizaci, katalogizaci a státní ověřování jakosti jako správní úřad s celostátní působností.

Státní ověřování jakosti lze obecně definovat jako proces, kterým si odběratel prostřednictvím odborného orgánu ověřuje, zda dodavatel výrobku plní smluvní požadavky na kvalitu. Tímto odborným orgánem byl zákonem č. 309/2000 Sb. stanoven Úřad pro obrannou standardizaci, katalogizaci a státní ověřování jakosti (Úř OSK SOJ).

Státní ověřování jakosti dodávek určených k zajištění obrany státu Úřad provádí na žádost a ve prospěch odběratelů. Těmito odběrateli jsou ministerstva, jiné správní úřady, kraje, příslušné orgány NATO, obdobné úřady nebo orgány členských států NATO nebo obdobné úřady nebo orgány jiných států.

Státní ověřování jakosti Úřad provádí na základě smlouvy mezi odběratelem a dodavatelem, ve které musí být zapracovány požadavky k jeho provedení. Projednávání požadavků k provedení SOJ se realizuje ve správním řízení dle Zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, a to na základě žádosti o SOJ podané na Úřad odběratelem dle § 20 zákona č. 309/2000 Sb.

Dle zákona č. 309/2000 Sb. je Úřad v rámci SOJ oprávněn provádět konečnou kontrolu produktu, odborný dozor nad jakostí nebo audity jakosti. Rozsah SOJ se pro každý konkrétní obchodní případ volí zejména podle charakteru produktu a dodavatele, respektive podle rizik produktu, rizik systému managementu kvality dodavatele a rizik jeho procesů.

V závislosti na zjištěných rizicích je SOJ prováděno v rozsahu:

  • konečné kontroly produktu nebo
  • konečné kontroly produktu a odborného dozoru nad jakostí nebo
  • konečné kontroly produktu a auditu systému jakosti dodavatele nebo
  • konečné kontroly produktu, odborného dozoru nad jakostí a auditu systému jakosti dodavatele nebo
  • auditu jakosti procesů dodavatele a konečné kontroly produktu – provádí se jen u materiálu osobního použití.

Konečnou kontrolou produktu Úřad ověřuje shodu produktu s požadavky stanovenými odběratelem ve smlouvě s dodavatelem. Provádí se po ukončení výroby (u hotových výrobků) nebo po poskytnutí služby.

Odborným dozorem nad jakostí Úřad ověřuje, zda procesy dodavatele, jejichž výsledkem je produkt, se uskutečňují v souladu s požadavky odběratele stanovenými ve smlouvě s dodavatelem a zabezpečují dosažení požadované kvality výrobku nebo služby. Provádí se v průběhu výroby výrobku nebo poskytování služby.

Auditem systému jakosti Úřad ověřuje, zda systém managementu kvality dodavatele splňuje požadavky odběratele. Tyto audity mají charakter zákaznických auditů a jsou u dodavatelů prováděny bezplatně.

Systém managementu kvality je při auditu obvykle prověřován z hlediska požadavků příslušného českého obranného standardu (ČOS), který zavádí publikaci AQAP smluvního typu.

Ve zvláštních případech Úřad rovněž provádí audity jakosti procesů a audity jakosti produktů. Při auditu jakosti procesu ověřuje, zda příslušný proces splňuje obecně stanovené požadavky na něj kladené. Při auditu jakosti produktu se v rámci prověřování systému managementu kvality komplexně prověřuje výrobní dokumentace produktu všech úrovní.


Lze shrnout, že při státním ověřování jakosti je tedy zjišťováno:

  • shoda požadavků odběratele na kvalitu výrobků a služeb se skutečně dosaženou kvalitou (provádění konečné kontroly),
  • dodržování metod, postupů a zásad systému managementu kvality k zabezpečení kvality výrobků a služeb u konkrétní veřejné zakázky (provádění odborného dozoru nad jakostí),
  • zavedení systému managementu kvality a z toho vyplývající schopnost dodavatele zajistit požadovanou kvalitu výrobků a služeb (provádění auditu systému jakosti dodavatele).

Při provádění SOJ jsou vůči dodavatelům smluvně uplatňovány tyto české obranné standardy (ČOS):